Een tijdje geleden schreef ik een blog over prentenboeken die je goed kunt gebruiken bij de rekenles. Uitgeverij Zwijsen heeft nu een drietal rekenprentenboeken op de markt gebracht, die hier speciaal voor zijn ontwikkeld en horen bij de methode voorbereidend rekenen met Semson. Het aapje Semson is dan ook duidelijk herkenbaar aanwezig op de kaft van de boeken, hoewel hij in de verhalen zelf, niet voorkomt. De boeken zijn dan ook los van de methode te gebruiken. Het eerste dat opvalt wanneer je de rekenprentenboeken ziet, is het afwijkende formaat: de boeken zijn hoog en smal. Op dit moment zijn er drie rekenprentenboeken verkrijgbaar.
In “8 Vissers naar het park” van Anke Werker & Natasha Stenvert worden de kleuters uitgedaagd om te tellen. Het boek telt elf vrolijk gekleurde zoekplaten, boordevol gestructureerde en ongestructureerde hoeveelheden. Als rode draad door het boek lopen de acht vissers, die in het vrolijke park spelen, dansen, ijsjes kopen en nog veel meer avonturen beleven. Op elke zoekplaat staat een duidelijke telopdracht geformuleerd, maar kinderen kunnen eindeloos het tellen oefenen met dit boek, want telkens zullen ze nieuwe plaatjes en details ontdekken.
In “De Spiegelridders” van Anke Werker en Hugo van Look, speelt de tweeling Neyan en Efe de hoofdrol. Zoals de titel al aangeeft, zijn Neyan en Efe ridders. Terwijl Efe een rover wil gaan vangen die zich in de bergen schuilhoudt, kiest Neyan ervoor om de kortste route naar huis te nemen, zodat hij zo snel mogelijk zijn harnas kan aantrekken. Onderweg komt hij voor allerlei uitdagingen te staan, waardoor hij regelmatig denkt “Ik zou willen dat…”. De kinderen kunnen hem helpen door met het spiegeltje dat achterin het boek zit, allerlei spiegelopdrachten uit te voeren. Zo kan een ridder op zijn paard gezet worden en kunnen torens hoger of breder gemaakt worden. De kinderen worden uitgedaagd actief met dit boek bezig te zijn en te experimenteren met het spiegelen.
Het derde boek in de serie is “12 Voetstappen” van Marco Kunst en Job van Gelder. In dit boek wordt gemeten met de natuurlijke maat van voetstappen, waardoor kleuters leren ervaren dat meten met een natuurlijke maat, heel verschillende resultaten kan opleveren. Deze ervaring is een opmaat naar het doel: begrijpen waarom eerlijk meten een voorwaarde is voor vergelijken, ordenen en afpassen.
“12 Voetstappen” is een prentenboek met een aantrekkelijke verhaal, dat goed voorgelezen kan worden in de klas, in tegenstelling tot de andere twee rekenprentenboeken, die meer om een één-op-één situatie vragen. De tekst is op rijm en de vrolijke en kleurrijke tekeningen van Job van Gelder, zullen veel kinderen (en deze juf) aanspreken. In het boek wil olifant graag wat water gaan drinken aan de waterkant. Een bordje geeft aan dat het maar 12 voetstappen weg is, maar olifant komt niet bij de waterkant uit. Ook zijn vriendjes die allemaal 12 voetstappen zetten, komen allemaal ergens anders uit, behalve aap: het bordje is alleen gemaakt voor apenvoeten! De dieren besluiten ze allemaal hun eigen bordje te maken voor de wegwijzer: mier heeft wel 1200 stapjes nodig met zijn kleine voetjes en olifant maar 8.
In het boek wordt regelmatig tot en met 12 geteld, waaraan de kinderen actief kunnen meedoen en zo de telrij kunnen oefenen. Daarnaast kun je in de klas actief aan de slag gaan met het meten met een natuurlijke maat, het afpassen en het vergelijken van de verschillende meetresultaten. Hoeveel voetstappen is het bijvoorbeeld naar de wc vanuit de klas? Het maken van een klassenwegwijzer is hier een leuk en logisch vervolg op.
De rekenprentenboeken stellen ieder één rekendoel duidelijk centraal: tellen, spiegelen of meten. Uitgeverij Zwijsen heeft in ieder boek een handige uitleg geplaatst voor ouders (en leerkrachten) over het doel en de begrippen die in het boek terugkomen. Ook zijn er tips om de platen samen met het kind te bekijken, tips voor vragen die je bij elke pagina kunt stellen, maar ook tips voor praktische opdrachtjes die je thuis samen met je kind kunt uitvoeren. Voor veel ouders (en leerkrachten) zal dit een welkome aanvulling zijn en het inzicht in de leerlijnen en de ontwikkeling van de kleuter vergroten.