Na de zomervakantie ben ik juf van groep 3 en natuurlijk heb ik daar erg veel zin in. Groep 3 staat voornamelijk in het teken van het leren kezen. De afgelopen jaren is er veel geschreven in de media over de basisvaardigheden en met name het leesniveau van Nederlandse kinderen en jongeren: een derde van de jongeren van 15 jaar zou het gevraagde leesniveau niet beheersen, terwijl dit in 2028 nog een kwart van de jongeren was. De leesvaardigheid wordt beïnvloed door allerlei factoren, waaronder woordenschat, algemene kennis die bijdragen aan het begrip van een tekst, beheersing van de grammaticale structuur en persoonlijke problemen. Ook de leerkrachten op school en de gebruikte onderwijsmethodologie heeft invloed op het uiteindelijke leesniveau van de leerlingen. Als je net als ik al een tijdje meedraait in het onderwijs, dan klinken begrippen als hakken en plakken, zingend lezen, zoemend lezen, bavi-lezen, ralfi-lezen, avi-lezen, tutor-lezen, connect-lezen, bouw, close reading, en list-lezen je waarschijnlijk niet onbekend in de oren. Ondanks allerlei discussies over hoe het leesniveau omhoog gekrikt kan worden, zijn alle deskundigen het over één ding wel eens: leesplezier draagt bij aan succesvol leren lezen en dat begint natuurlijk met een aantrekkelijk aanbod aan boeken.