De Deense Ole Kirk Christiansen begon in 1916 een eigen meubelmakerij het het dorp Billund. Vanaf 1932 legde Christiansen zich toe op het maken van houten speelgoed. Het Deense woord voor speelgoed is 'leg godt', waar Christiansen zijn merknaam Lego vanaf leidde. Na de Tweede Wereldoorlog kwam het gebruik van plastic steeds meer in zwang. In 1947 produceerde Christiansen de eerste plastic bouwsteentjes met de bekende ronde noppen aan de bovenkant en een holle onderzijde, waardoor de blokjes op elkaar geklikt konden worden. Deze steentjes waren echter niet van een bijzonder goede kwaliteit.
Na zijn overlijden nam Ole's zoon Godtfried het bedrijf over en vanaf 1960 produceerde het bedrijf alleen nog maar Lego bouwstenen. Diverse innovaties volgden: er werden wielen en andere formaten steentjes toegevoegd aan de collectie en de kwaliteit van de steentjes verbeterde door over te stappen op een andere kunststofsoort. In 1966 werd de eerste Lego trein geïntroduceerd, het Lego themapark Legoland opende in 1968 de deuren in Billund, waarna in 1969 de eerste Duplo op de markt kwam. Sindsdien groeide het Lego-imperium tot imposante grote: de eerste Lego minifigs kwamen in 1979 op de markt, gevolgd door de eerste Middeleeuwse themadozen met het toentertijd imposante gele kasteel en het dierenrijk Fabuland.
Bij ons thuis hadden we al snel een collectie Lego. Eigenlijk kun je aan mijn Lego afleiden hoe oud ik ben, want het gele Lego kasteel stond pontificaal naast mijn setjes Fabuland in de woonkamer. In 1979 zijn we zelfs voor het eerst op vakantie geweest naar Legoland in Billund, waarna nog vele vakanties en bezoekjes volgden. Lego is nooit echt weggeweest, maar sinds het televisieprogramma Brickmaster, lijkt Lego populairder te zijn dan ooit. Niet allee bij kinderen, maar ook bij volwassenen. De coronacrisis heeft hier wellicht ook een rol in gespeeld, want mijn man heeft tijdens de lockdowns menig weekend Lego Technic auto's in elkaar zitten bouwen. Lego is echter niet alleen leuk en leerzaam voor thuis, maar biedt ook vele mogelijkheden in de klas.
Ten eerste stimuleert Lego (of Duplo) de motoriek. Het op elkaar knikken van de blokjes en het weer uit elkaar halen, vergt best wel enige handigheid van de kinderen. Wanneer kinderen met Lego bouwen, zijn ze meestal met beide handen actief bezig, wat hartstikke goed is voor de lateralisatie en de oog-hand coördinatie. Ook moeten ze de nodige kracht gebruiken bij het op elkaar klikken of loshalen van de blokjes, wat een goede oefening is in het doseren van kracht. Spelen met Lego, oefent dus de schrijfvoorwaarden en -vaardigheden.
Het spelen met Lego stimuleert ook de fantasie en de creativiteit van de kinderen. Met telkens dezelfde blokjes, worden steeds nieuwe bouwwerken gemaakt. Wanneer kinderen samenwerken aan een bouwwerk, wordt natuurlijk de samenwerken gestimuleerd, maar ook de taalvaardigheid, door samen te overleggen. Grote kans dat in het gesprek de ruimtelijke begrippen worden geoefend, terwijl de kinderen aan het passen en meten zijn met de blokjes en hun ruimtelijk inzicht onbewust oefenen.
Naast het vrije spel, kan Lego ook goed ingezet worden als een opdracht. Jonge kleuters liet ik vaak torentjes van Duplo bouwen aan de hand van voorbeeldkaartjes. De kinderen deden een succeservaring op en ik kon meteen de motoriek bekijken en nagaan of de kinderen konden tellen en welke kleuren al beheerst werden. Moeilijker bouwwerkjes bouwen aan de hand van een stappenplan met foto's, is ook een leuke oefening. Op internet zijn diverse leuke activiteiten te vinden, van bouwopdrachten, tot telactiviteiten, rekenopdrachten, bordspellen en zelfs coderen met Lego op een grondplaat. Lego biedt ook mogelijkheden in elke groep, want tafels en deeltafels inzichtelijk maken, gaat prima met een setje bouwblokjes. Wil je meer Lego in je klas, dan is het misschien een idee om eens op Marktplaats te kijken, waar losse steentjes per kilo verkocht worden.
Lego zelf heeft echter ook een scala aan materialen op de markt gebracht die specifiek gericht zijn op het onderwijs. Het Lego Leersysteem is gericht op onderwijs in STEAM (Science Technology, Engineering, Arts en Mathematics): een intuïtief, inclusief en zeer aanpasbaar hands-on leersysteem, dat de kinderen klaarstoomt voor de toekomst met de juiste vaardigheden en hen laat uitgroeien tot zelfverzekerde individuen die hun hele leven blijven leren dankzij de onbeperkte mogelijkheden van de hands-on, speelse STEAM-lessen.
Bij de diverse Lego Educational sets die op de markt zijn gebracht, zijn meer dan vierhond lesplannen geschreven, die overzichtelijk op deze website staan. Alleen al voor de kleuters, zijn er ruim 80 lessen beschikbaar. De aanschaf van de materialen is natuurlijk wel een flinke kostenpost, maar daar staat tegenover dat Lego niet kapot gaat.
Naast de welbekende bouwblokjes, heeft Lego ook een serie leesboeken op de markt gebracht, die kinderen die graag met Lego spelen, zeker zullen bekoren en leesbevorderend werken. Er zijn leesboeken in diverse bekende Lego thema's, oplopend in avi-niveau. De boeken zijn rijk geïllustreerd, met herkenbare tekeningen, waarin de minifigs tot leven komen.
Voor kinderen die op de basisschool al Engels leren, is het Magical Ideas boek erg leuk (momenteel nog niet in het Nederlands verkrijgbaar). Dit boek staat boordevol inspirerende bouwideeën voor kinderen: van eenhoorns tot draken, tovenaars, zeemonsters, elfjes, draken en trollen. Alle magische figuren komen voorbij, met duidelijke foto's en korte Engelstalige teksten. Er is zelfs een setje bouwstenen ingesloten in de kaft van het boek, waarmee volgens een duidelijke bouwinstructie, een draakje gebouwd kan worden.
Ook aan kinderen met een visuele beperking heeft Lego gedacht. Lego heeft speciale braille bricks op de markt gebracht, waarmee kinderen op een creatieve en speelse manier braille leren lezen en kunnen samenspelen met ziende kinderen. De braille bricks zijn door Lego gratis ter beschikking gesteld aan scholen die brailleonderwijs verzorgen aan kinderen, wat natuurlijk een fantastisch initiatief is.