De walvis wilde meer - Rachel Bright en Jim Field

Gepubliceerd op 18 mei 2021 om 09:35

De walvis wilde meer – Rachel Bright en Jim Field

 

Titel: De walvis wilde meer

Schrijver: Rachel Bright

Illustraties: Jim Field

Uitgeverij: Gottmer Haarlem

Jaar: 2021

Oorspronkelijke titel: The whale who wanted more

Oorspronkelijke uitgaver: Orchard Books, Londen 2021

Vertaling: Bette Westera

“De walvis wilde meer” is een prachtig uitgevoerd prentenboek van het schrijversduo Rachel Bright en Jim Field, van wie eerder de succesvolle prentenboeken “De leeuw en de muis”, “Laat maar los koala”, “Twee vechtende eekhoorntjes” en “Wolfje wil naar huis” verschenen bij uitgeverij Gottmer.

Rachel Bright schreef het verhaal voor “De walvis wilde meer”. De grote walvis Wilbert is een tobberig dier. Hij voelt een gapende leegte in zijn binnenste, dat hij probeert te vullen met het verzamelen van spullen. Hij verzamelt alles wat hij tegenkomt, maar het geluk is telkens maar van korte duur. Spullen maken hem niet gelukkig. Toch wil Wilbert altijd maar meer. Jim Field heeft de ongelukkige walvis prachtig weergegeven in donkere, maar zeer duidelijke en zelfs grappige illustraties. Wanneer Wilbert diep in het kleurrijke rif aankomt, waar vast wat te halen valt, zijn de vrolijk gekleurde zeedieren eigenlijk te druk met elkaar aan het ruziën om op Wilbert te letten. Behalve de kleine stoere krab Klaartje. Zij gaat ondanks haar eigen angst, voor Wilberts neus staan en leert hem een wijze levensles: niet nemen, maar geven.

Wilbert wil wel iets geven, maar wat? Hij moet op zoek in zijn binnenste en besluit dat hij het walvislied dat hij vroeger van zijn moeder leerde, kan geven. Wanneer hij begint te zingen, stoppen de zeedieren in het rif met ruziemaken. Het zingen van het lied maakt Wilbert na jaren van nodeloos spullen verzamelen, eindelijk gelukkig. De leegte die hij voelde, is gevuld.

“De walvis wilde meer” biedt een goed uitgangspunt om met jonge kinderen te praten over wat geluk en blijdschap eigenlijk inhoudt. Maken spullen werkelijk gelukkig of gaat het om mooie momenten samen met je familie? Welke fijne herinneringen hebben de kinderen? Op welke momenten voelen zij zich blij? De kleine stoere krab Klaartje, overwint bovendien haar eigen angst en neemt het op tegen Wilbert. Alle basisemoties – verdriet, blijdschap, angst en zelfs boosheid – komen op een speelde manier aan de orde in het boek.

Naast de mogelijkheden die het boek biedt om met jonge kinderen aan de slag te gaan met de sociaal-emotionele ontwikkeling, zijn er tevens voldoende aanknopingspunten om e werken aan taal- en rekendoelen. “De Walvis wilde meer” is op rijm vertaald door Bette Westera. De tekst en de illustraties zijn grappig en aansprekend. Bij herhaald voorlezen, zullen de kinderen de zinnen zelf af kunnen maken met rijmwoorden, want een inleiding kan zijn voor activiteiten rond rijm in de klas.  Voor Wilbert leert dat geven belangrijker is dan nemen, wil hij altijd maar meer. Het boek biedt daarmee een logische ingang, om met jonge kinderen te werken rond de begrippen meer, minder en evenveel.

Al met al is “De walvis wilde meer” een mooi uitgevoerd en toegankelijk prentenboek, dat op diverse manieren ingezet kan worden in de klas.